Přípravy na výpravu do Dolomit byly v plném proudu: tisk průvodčíků, nákup map, výběr potenciálních výstupů… A najednou se nám dva dny před odjezdem Dolomitské počasí zvrtlo. Předpověď slibuje téměř na každý den déšť. Nezbývá, než plán zrušit nebo zvolit náhradní oblast. Z loňského podzimu mám v šuplíku natisklý Höllental, tenkrát nám ho Ludvík rozmluvil, že je to “lezení v lese”, ale není moc času hledat jiné řešení.
Po řadě personálních změn a přesunů zůstáváme v počtu 2 kusy lezců: Ondra R. + Vlasta V. Tak to bude aspoň organizačně jednodušší.
V sobotu ráno nakládáme Feluchu a vyrážíme na 500 km přesun: LBC – Praha – Benešov – Tábor – Třeboň – Halámky – Krems an der Donau – St. Pölten – Kaiserbrunn.
V Höllentalském údolí je ve vesnici Kaiserbrunn oficiální divoký kemp (wild camp). Jsou tu záchody a malá umývárka, korýtko se dvěma kohoutky a pitnou vodou. To vše zdarma, takže co chtít víc. Naše největší obava byla, abychom se do kempu vešli. Proto hned po příjezdu stavíme stan – ještě jsou volná cca 4 místa. A vyrážíme za lezením.

4. 7. 2015 Sobota odpoledne – Turmstein
Hned nad kempem vyčuhuje z lesa krásný vápencový suk Turmstein
Naštěstí nebloudíme, tak do večera stíháme všech 5 délek, na které máme průvodčíka

Ga Gaga Gaa 6+
Westside story L1, L2 (6-, 5)
Runa Runa L1, L2 (7-, 6/A0)

5. 7. 2015 Neděle – Vordere Stadelwand
Witchkraft: 5+..7-/7 (obv 6-), 120 Hm, 6 délek
Brüderlein fein: 4..6 (obv 5), 150 Hm, 6 délek

_Topo_Witchkraft

Vyrážíme brzy po ránu plni optimismu hledat cestu Brüderlein fein. Za chvíli ztrácíme stopu. Třeba to bude výš, nebo výš, nebo výš… a nacházíme jen dvě další bloudící Maďarské dvojice. Naštěstí Maďaři nacházejí svoji Richterweg a my musíme hodně, hodně dolů. Po dvou hodinách toulek suťovištěm nacházíme nejdřív vedlejší cestu Witchkraft a následně i Brüderlein fein.
Jako první dáváme těžší Witchkraft a testujeme, jak nám půjdou sedmičkové délky. Vyjímečně dojde na nějaký ten odsed do jištění, ale těší nás, že to dáváme, a že se obejdeme bez hákování.

6. 7. 2015 Pondělí – Blechmauer
Der Ganz normale Washnsinn 8+/9-, omylem 1 délka za 7+
King Kong: 6+ (obv 6-), 150 Hm, 7 délek

_Blechmauer01

Dnes je v plánu místní “velká stěna” Blechmauer. Slibuje 200 metrů lezení v téměř kolmé stěně, paráda.
S nástupem jsme opatrnější. Hlídáme nástupový čas, abychom zase nevylezli nesmyslně vysoko. Po dvou hodinách plahočení v suti nevíme, jestli se smát nebo brečet. Začíná pršet a při čekání v jeskyňce odhalujeme, že jsme o údolíčko vedle. Ahá. Po dešti se vracíme na začátek nástupu a odbočujeme doprava. Podle zmoklých odcházejících lezců jsme tu dobře. Jsme jediní, kdo jde nahoru. Schůdky plechový, proti pohybu v suti nádhera. A jsme pod stěnou. Sice ještě není vyhráno a hledáme dál, ale aspoň jsme našli stěnu.
Po dalším dlouhém spekulování se pouštíme do lezení. Lehký kousek a hned štand, jo to sedí. Nezastavuju a jdu rovnou dál, nějak to houstne, má to být šestka! S odsedem dobojuju do dalšího štandu. Dolézá Vlasta a shodujeme se, že jsme asi zase vedle. Nakonec se ukazuje, že jsme vydrtili první délku cesty Der Ganz normale Washnsinn za 7+. Tak dolů a znova, teď už správně. I tak se ještě zapotíme v délkách za 6+, ve zkratce cesty Jarabekweg a ve vrcholovém pilíři s popiskem “super fels!”.

7. 7. 2015 Úterý – Blechmauer
Blechmauern-Verschneidung: 4..6 (obv 5+), 210 Hm, 6 délek
Dir.Gaisbauerweg: dvě délky za 7

_Topo_hollental-blechmauer

Dneska skoro víme, kam jdeme paráda. Díky tomu přicházíme a dohledáváme nástup asi 5 minut před dvojkou Poláků, kteří se do ní chystají taky. Blechmauern-Verschneidung je parádní kout, který vede celou horní částí stěny Blechmauer a dole začíná převisem. Obtížnost nevypadá tak hrozně, tak to snad půjde. Za Poláky jde další Polská trojice a Polské nadávky je slyšet celým údolím.
Traverz pod převisem je sice namáhavý, ale docela lezitelný. Víc dává zabrat následný kout. Taky se tu víc šetřilo na jištění, takže trochu morálovější lezení. Koncový výlez volíme přímou variantou pokračováním koutu za 6- místo dvou čtyřkových délek doprava.
Sestup je pěším obchvatem po cestě, která je místy doplněná žebříčky a feratovými lany. Poláci jsou o dost pomalejší, tak se můžeme linií s panáčky pokochat ještě po našem sestupu.

Čas máme výborný, tak se za rohem dáváme do kombinace cest Dir.Gaisbauerweg + Sanduhrgalerie. Cesta začíná zostra dvěma délkami 5+/A0 (7). My je chceme jít bez hákování, ale moc se mi nedaří a je to takové vysezené. Vlastovi to tu sedí líp a daří se mu.
Teď už by obtížnost měla začít trochu klesat. Hromy a první kapky nás ale zahánějí ze stěny do auta. Pro dnešek stačilo.

8. 7. 2015 Středa
Malaga-Steig: 6 A0 (7-/7), 70 Hm, 3 délky
Via Helma: 5..7- (obv 5), 150 Hm, 5 délek

_Topo_Kasermanndl_Malaga

Už známou cestou razíme ke stěně Blechmauer a hned na jejím začátku dáváme kratší, ale hodnotnou trojdýlku Malaga-Steig. Délky 7-, 7-/7, 6. Daří se nám, takže velká spokojenost. Vedlejší cesta Kasermanndl je obsazená, tak jdem o kopec zpátky. Ve stěně Wachthüttelturm nás čeká pětidýlka Via Helma. Sice počasí vypadá všelijak, ale kdyžtak slaníme. Nakonec nás kapky zastihnou kolem čtvrté délky, kdy už je nejlepší cestu dolézt a pěšky sejít druhou stranou. Dohnali jsme cestou jinou dvojku z Čech, kteří trochu zbloudili a nasáčkovali se do naší páté délky. Tak v dešti sedíme a čekáme frontu. Naštěstí déšť polevuje a v klidu dolézáme. Sestupujeme za mírného deště, ale to pravé nastává až kousek od auta. Zůstáváme schovaní v tunelu. Je tam mnohem víc místa než v autě a ve stanu dohromady. Tak to nám vyšlo dobře.

9. 7. 2015 Čtvrtek
Kasermanndl: 6- A0 (7), 70 Hm, 4 délky
Nix für Suderer: 6 (obv 6), 170 Hm, 7 délek

Vracíme se na včerejší místo, na cestu Kasermanndl. Sice nám ji včerejší dvojka pomluvila, ale to bude spíš tím, že se jim tam moc nedařilo. Tři délky za 6+ a na závěr čistá sedma. Nám se daří čistý přelez, z čehož máme velkou radost.
Slaňujeme a jdeme přes údolíčko do protější stěny Vordere Klobenwand na cestu Nix für Suderer. Ta není tak obtížná, ale sedm délek a 170 výškových metrů slibuje pěkné polezení. V topu má dokonce 4 hvězdičky za krásu a výkřik “Sehr schön!”. Místy cesta překvapí podivnými odbočkami od logické linie, aby si lezec užil. Klička do “Schöne plate”, volitelný boulder kolem stromu za 6+ (jinak 4+) či koutek a nucený boulderový dolez na vrchol.

_Topo_NixFurSuderer_hollental
Z vršku je to kousek na značenou turistickou cestu, po které scházíme dolů. Údolí je dole oplocené kvůli odběru pitné vody, takže máme nucené prodloužení pěšího výletu. Ale máme už hotovo, nespěcháme, tak nevadí.

10. 7. 2015 Pátek
Cepl’s Freiheit + BB Seig: 6+ (obv 5+), 100 Hm
Weichtalwichtel: 5..6+ (obv 5+), 150 Hm

Hned po ránu se vracíme do stěny Gaisbauer, kde už jsem v úterý vysedával v prvních sedmičkových délkách. Zdá se, že ani tentokrát mi tu úplně pšenka nepokvete. Bloudím a bojím se už v úvodní dvojce. To to teda začíná. Konečně dohledán začátek. Délka za 6+, jištěná dost spoře, ale rozumně. Štand v jeskyni a výlez z jeskyně ven. Jištění míň, hůř se hledá, ale pěkné. První část máme za sebou a po fixním laně se přesouváme na část “BB Seig”. Začínají tu na jednom místě nejmíň 4 cesty. Ty v plánku nemáme, takže bloudíme a nacvičujeme nestandardní situace. Jako, že po vybojování pěkného sokolíka provlékám lano borhákem a zase ho slézám. Znova bloudím, znova slézám. Než najdeme tu pravou cestu, mám ruce jako opičák. Ve finální délce za 4+ není žádné železo. Jdu aspoň tam, kde jsou nějaké stromy a křoví a jistím za ně. SU pro smyčky jsem neobjevil. Ještě, že už jsme nahoře. Dodatečně vyhodnocujeme, že nebejt toho bloudění, mohla to bejt docela dobrá cesta 🙂 Tak třeba někdy příště.
Mám toho celkem dost, ale ještě máme čas, tak vyrážíme odpočívat do osmidélky Weichtalwichtel, s tím, že ji třeba nepolezem celou.
Krajinově paráda. Pilířek, co tahal Vlasta pěkně vzdušný. V hodnocení má Weichtalwichtel 4 hvězdičky za jištění, ale když jsem šel vršek rampy v páté délce s jedním osamělým nejtem, byl jsem vděčný za dva friendy, co jsem pořád tahal na zadku.

11. 7. 2015 Sobota
Frisbeeplate

Nastal čas odjezdu. Balíme stan, nakládáme a jedeme asi 15 km údolím směrem k domovu. Tady ještě stavíme a vyšlapeme kopec cca 20 minut k plotnám Frisbeeplate. Jsou tu cesty od jednodélek po trojdélky. Zase trochu jiný charakter lezení. Začínáme se rozehřívat radši cestou za 5- a postupně se dostáváme až na 7-.
Po šesti délkách před polednem balíme a jedem domů.
Cesta nám ubíhá dobře a vypadá to, že budeme mít i dobrý čas. Když v tom se v Praze zapíchneme do kolony a rozpálená Felucha se dostává do varu. Nic nepomáhá: zapnuté topení, odstavení u krajnice, sjetí z dálnice a objezd zácpy… Až na pumpě po dolití 3 litrů destilky se vzpamatovává a spokojeně běží až do LBC. Hurá.

Mura

Tenhle modrý brouk je Tesařík Alpský. Ještě jsme po dešti viděli mloka (asi horského). Nebyl strakatý jako náš, ale hnědý. Než jsem vytáhl foťák, schoval se pod kámen.

Celkově se týden moc vydařil. Slunko peklo, asi 3 vydatné odpolední bouřky z tepla. Přelezeno cca 73 lanových délek.
Höllental klidně zase někdy znovu.