S Kuldou máme dovolenou a naplánovali jsme prohlídku některého pískovcového města v Českém ráji. Nejdříve se mluvilo o Klokočkách, ale pak jsme se dohodli na Skaláku. Jedeme do Sedmihorek abychom začali oblastí Dračích skal.

Skalák

Dračí skály

Kde se vzali, tam se vzali první věže – paráda. Začínáme průzkumem Osudové, v němém úžasu sledujeme Dračí věž a Dračí zub. Okukujeme i menší věžičky a plánujeme je na Pískomila. Nadějně vypadají Malý Kapucín, Břízka, Kruťas, Krasavec, Řetězová a Pěstička. Z větších nás zaujme Větrník a List, pod nima je menší Orloj. Po levé straně cesty je skupina kolem Daliborky. Zde jsou zajímací věže Daliborka, Kniha a Velký Kapucín, malé přehlížíme.

Přecházíme pod Mariánskou vyhlídkou a po levé straně je výrazná věž Ocún a tak vzpomínám na lezení v 2013, kdy jsme tam s naším Ondrou, Čokařem a Ondrou Lukešem lezli Fifanův sokolík za VI. Věže po levé straně ukončuje soustavu skal věž Apoštolů a Ministrant, kde Kuldu zaujmou jejich spáry.

Po pravé straně se hrdě tyčí v sektoru Sahara Únorová a její blízký soused Durango. Za nimi na nás vystrkuje růžky Lebka a já opět vzpomínám na lezbu z 2013. Kulda se přiznává, že zkoušel kdysi na Durango Manio Depresi za VIIc a jak to nedal. Poslední v oblasti Sahara je Skaut a Skautská věž, kde nás potěší, že tam jsou 3xIV, 4xV a 1xVI.

Zámecká rokle

Přecházíme přes Zámeckou rokli do leva, kde je sektor u Obří skály – tam nás zaujme malá věžička Poupě – je tam dost kruhů, více než v průvodci. Je to mírně v kopci, a tak při sestupu elegantně padám. Sektor pod zámkem nás extra neoslovil, a tak se ho snažíme rychle přeběhnout. Kulda chtěl ještě vidět Kapelníka. Promotáváme se a na masívu jdem po žluté a jsme na Mariánské vyhlídce. Z ní je vše krásně vidět a tak s pomocí průvodce udáváme jména jednotlivých věží a masívů. Obdivujeme sousedící Sarkofág, Mokrou, Ocúna i Lebku. Mezi zámkem a vyhlídkou je sektor u Úzké Neznámé, kde z těch výrazných nás upoutá věž stejného jména, dále Plesnivec a Pařát. Při sestupu z vyhlídky se krátce zastavujeme u horolezeckého hřbitova. Kulda má fakt perfektní zrak – čte z měděných desek jména lezců a jejich datumy.

Kapelník

Nějaké to chození nahoru a dolu nás dovede na nějakou lesní cestu a tak si to po ní hasíme k tolik vytouženému Kapelníkovi. Dorážíme do oblasti, a první výraznější seskupení je okolo velké Křemenové věže. Jsou kolem ní pěkné, menší věže. Za zmínku stojí Trpaslík, Smutná, Čarodějnice a Kořenského. Zanedlouho dorážíme pod monumentálního Kápa, tedy Kapelníka. Kulda vzpomíná, jak tam něco lezl – z náhorní plošiny. Nalevo přes cestu je mohutná Podmokelská a přidružená Palice s Paličákem a Útesy. Za Káplem obří rozložité souvěží Cikán, Cikánka, Róm, Cikáně a Skín. Západně od údolí se tyčí Taktovka – krásné to dílo přírody, které s úctou obdivujeme. Začínáme se chystat k návratu a tak zamíříme k souvěží okolo Sfingy – Lvíček, Mužíček, Lavice, Mravenčí, Sfinga a Večerní. Napravo je Domenstein, ke kterému již nejdeme. Procházíme průchodem Sfingy a z druhé strany na nás kouká Jeřábí věž.

Maják

Vyjdeme u Sluneční na cestě, napravo je rozcestí a nad ním se tyčí Maják. Je pěkný, ale čas se chýlí a tak jdeme zpět.

Směr Sedmihorky

Na pravo na nás koukají skály z oblasti Kapelníka, kde dominuje Domentein, poté Vyhlídka “U Lvíčka” a věže se ztrácejí – Baba Jaga, Dubová, Blíženci a Stojan, po levé Majáčí je Brána, Galeon, Kavčí a Mariáš. Lesem jsme rychle zpět v Sedmidomkách

… a jedem směr Lbc.

Kvočny

Tím, že nejedem po dálnici a Kulda se zmiňuje, že by šel udělat pískomil i v oblasti kolem Hodkovic neodoláme pokušení se podívat na Kvočny – 3 pěkné věže schované v lese. Zkoumáme tento tvrdý pískovec a jeho hladké plotny – ty budí opravdový respekt, ale spáry vypadají nadějně. O nějaký kus směrem k Radoňovicím mi Kulda ukazoval jednu schovanou plotnu.

Razíme do Lbc a jsme s objevováním spokojeni.

Dodatek: počasí bylo psí, jednu dobu padaly hnusný kroupy, foukal vítr a pak azuro s bezvětřím. Průvodčík dostával pěkně zabrat – přece jenom voda a papír není dobrá kombinace. Sice nebylo nejlepší počasí, ale následující den byla průtrž a sněžilo, a tak bylo počasí vlastně ok 🙂